Українська мова та література

Домашнє завдання з української мови

 

5-Б клас

 

  1. Опрацювати параграф 36
  2. Вправа «Конструктор»

Від поданих слів утворіть: а) прикметники; б) дієслова з префіксом роз-

а) морква, олово, риба, дерево, мавпа, камінь, тьма;

б) їхати, єднати, їсти, ятрити.

  1. Лексико-орфографічна робота

Списати, вставляючи, де треба, апостроф. Свій вибір аргументувати. Розтлумачити зміст висловлювань.

1) У всякім подвір..ї — свої повір…я.

2) Хто стане медом, того мухи з..ї-дять.

3) Прирівняв солов..я до зозулі.

4) Подбай живим про те, щоб було чим добрим тебе пом..янути.

5) Ледачому і в будень св..ято (Нар. творчість).

  1. Вправа 289, 287, с. 131.

 

5-А клас

 

  1. Опрацювати параграф 37-38.
  2. Вправа 301, 306, 311.
  3. Опрацювати параграф 8.
  4. Презентація.

 

 

6 клас

 

  1. Опрацювати параграф 40, 41.
  2. Розподільний диктант

Запишіть слова у дві колонки: у ліву – прикметники, у праву – решту слів. Поясніть свій вибір.

Десятий,добрий,далеко,давній,тітчин,ласкавий,високо,щирий,хтозна-який.

  1. Вправа 331 (усно), вправа 335, 338, 345.
  2. Творча робота: вправа 336 (завдання А, Б – на вибір).

 

7 клас

  1. Опрацювати тему підручника «Правопис НЕ з дієприслівниками».
  2. Прочитати прислів’я. З’ясувати зміст кожного. Записати їх, розкриваючи дужки та вставляючи пропущені літери. Аргументувати свій вибір.

1) (Не) спитавши броду, (не) лізь у воду.
2) (Не) хвали мене у вічі, (не) гудь поза очі.
3) (Не) бери нічого чужого — (не) буд..ш боятися нікого.
4) (Не) подумавши, кілочка (не) заструж..ш.
5) Що вранці (не) зроб..ш, того ввечері (не) наздоженеш.
6) (Не) дивись на людину, а на її діло.
7) (Не) купив батько шапки — хай вуха мерзнуть.

  1. Списати. Пояснити правопис дієприслівників. Визначити їх вид і виділити суфікси.

1) Кожен робив своє діло мовчки, не перекидаючись словом, не ділячись думкою.
2) Сагайда сидів, не втручаючись у розмову, замислений, мовчазний.
3) Схилилась Шура на бильце канапи й заснула, незчувшись коли.
4) Улан присів до столу, не роздягаючи.
5) Неволячи простих людей, татари просувалися далі на південь.
6) Ясногорська вирішила, не чекаючи, доки розгородять дорогу, йти пішки.
7) Багато людей живе не живучи, але тільки збираючись жити.

  1. 4. Усно:

Уявити ситуацію: ви пропустили нову тему через хворобу і вирішили опрацювати її самостійно, щоб правильно виконати домашнє завдання і добре підготуватися до тематичного оцінювання. Скласти висловлювання в науковому стилі на тему «Правопис дієприслівників», використовуючи для прикладів слова і речення із опрацьованих на уроці вправ, а також теоретичний матеріал підручника.

  1. 5. Підготуватися до контрольного письмового твору розповідного характеру про виконання автором улюбленої справи в художньому стилі (орієнтовні теми: «Душу я у вишивку вкладаю», «Як я створюю прикраси з бісеру», «У гуртку оригамі», «Збирання моделей човнів – улюблене заняття чоловіків нашої родини», «Як наш клас готує контент для заповнення блога»). (Написати на чернетці).

 

 

 

 

 

 

Українська література

5 клас

  1. Презентація (виконати завдання, подані в презентації).
  2. Дочитати пригодницьку повість «Таємниця козацької шаблі».

6 клас

Презентація (виконати завдання)

  1. Літературна вікторина “Чи уважний ти читач?”

Відповідаєте короткими запитаннями “так” чи “ні”.

1.У великих водах у шанованих риб’ячою громадою батьків народилася мовчазна риба. 2.Балакуща риба була ще дуже молодою.

  1. 3. Балакуща риба попрощалася з блакитними водоростями і попливла шукати іншого місця.
  2. .Рибна громада ухвалила присуд: балакущу рибу видалити з води.
  3. .З цього часу риба стала жити на березі.

6.Тільки крізь воду рибалки виглядали інакше,вони розмовляли й не рухалися.

  1. .Риба ходила по березі й розмовляла сама з собою.
  2. .Почувши так близько від себе розмову, говоряща риба не втрималася й підійшла до човна.
  3. Рибалка їхав на два дні ловити рибу.

10 .З цього часу вони подружили.

11.Сьогодні мій найліпший приятель прийде до нас у гості.

12.Довго чекав рибалка на свого приятеля, та балакуща риба не з’явилася.

 

 

 

7 клас

  1. Богдан Лепкий «Мишка» (написати власне закінчення твору).
  2. Підготуватися до уроку літератури рідного краю (повідомлення).
  3. Підготувати повідомлення про життєвий і творчий шлях Ліни Костенко.

8 клас література

Обговорення ідейно-художнього змісту І дії п’єси. Бесіда за питаннями (письмово):

– Про що свідчить той факт, що твір починається з появи Невідомого?

– Яким чином Невідомий впливає на хід подій п’єси, хоча у ІІ та ІІІ діях цього героя на сцені немає?

– Що таке гроші? У чому їх призначення?

– Як ви вважаєте, чи все можна придбати за гроші? Відповідь обґрунтуйте.

– Чим пояснює Невідомий складність життя на світі?

– Чому суд на думку Копача є гласним?

– Як Копач охарактеризував Невідомого?

– Що засуджував Роман у Бонавентурі?

– Для чого Роман розірвав рукав на сорочці?

– Чим саме Герасим заздрив Жолудю?

– Які думки були у Калитки щодо майна Смоквинова?

– Що змусило Калитку скористатися послугою Невідомого?

– У чому полягала підступна справа Невідомого?

– Які стосунки склалися між Романом і Мотрею? Чи є реальним те, що вони можуть одружитись? Відповідь вмотивуйте.

– Що сталося із Савкою на Івана Купайла?

– Якою була умова між Савкою і Жолудьом стосовно ліквідації боргу кумом Герасима?

– За яких умов Герасим пообіцяв дати Савці гроші?

–  Що свідчить про те, що Калитка обізнаний у законах?

– Як сприймав Калитка фальшиві гроші, що запропонував йому Невідомий?

– Що розповів Невідомий Калитці про особливості фальшивих грошей?

– Яким чином Невідомий представив Герасиму свій товар?

– З яким провокаційним питанням звернувся Калитка до Невідомого?  Що на це пояснив Невідомий?

– Як Невідомий охарактеризував фірму, яка постачає фальшиві гроші?

– Де умовились зустрітися герої твору, щоб влаштувати махінацію?

– З якою метою Калитка, вирушаючи до казначейства, хоче взяти

із собою Савку?

– Що порадив Копач Калитці зробити із парканом?

– Як Копач порівняв умови життя Калитки та інших куркулів?

– Якого прикладу навів Копач Герасиму? Чи є він доречним? Відповідь вмотивуйте.

– Які знахідки запропонував Копач подивитися Калитці?

– Як Калитка ставиться до освіти свого сина?

– Для чого використав Роман волосся, яке лежало після бійки на підлозі?

– Хто ж був переможцем у битві?

. Проведення тестового опитування

  1. За національністю Невідомий:

а) українець; б) таджик; в) єврей;  г) німець.

  1. Довідавшись про те, що Герасима Калитки немає вдома, Невідомий вирушив:

а) на узбережжя річки; б) до судового виконавця; в) зі справою до Смоквинова;  г) на побачення з Мотрею.

  1. Як Копач охарактеризував суд? На думку героя, цей державний орган:

а)  гласний; б) відповідальний; в) надто корумпований; г) справедливий.

  1. Кого Бовентура назвав пройдисвітом?

а) Клима; б) Невідомого;  в) Калитку; г) Романа.

  1. Про що зазначив Герасим, висловлюючись: «…зелено, мов земля, укритая рястом…»:

а) скатертина; б) книга; в)  бумага;  г) миска.

  1. Скільки десятин землі мав Г. Калитка:

а) п’ятдесят; б) двісті;  в) сто; г) п’ятсот.

  1. За соціальним станом Герасим Калитка:

а) багатий селянин; б) міщанин; в) боярин; г) дрібний чиновник.

  1. Ім’я якого святого згадується у розмові Герасима із Савкою?

а) Семена; б) Миколи; в) Івана; г) Петра.

  1. «Товар» в кожаних мішках, як зазначав Невідомий, на Україну потрапляє з:

а) Берліна; б) Парижа; в) Лондона;  г) Москви.

  1. Що побажав Невідомий Калитці, домовившись на наступну зустріч на вокзалі?

а) Бути завжди здоровим і щасливим; б) стати міліонером; в) купатися у червінцях; г) скупити всі землі.

  1. Де вирішує Калитка розміняти фальшиві гроші?

а) У Жолудя; б) у банку; в) у казначействі;  г) на базарі.

  1. З якою метою Копач збирався їхати з Романом до Пузиря?

а) Позичити гроші; б) купити поросят; в) на полювання; г) роздивитися і, може, засватати якусь з його дочок.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

 

  1. Робота на картках

Картка № 1

  1. Чому, на ваш погляд, у Герасима Калитки під час зустрічі з Невідомим «…аж мороз поза шкурою пішов»? Свої міркування обґрунтуйте.
  2. Прокоментуйте висловлювання головного героя твору стосовно отримання фальшивих грошей: «Розпалилась до них моя душа…Сто тисяч візьму!». Відповідь узагальніть.
  3. Під час якого народного свята Савка ходив на роздоріжжя:

а) Миколи; б) Івана Купайла;  в) Михайлового чуда; г) Покрови.

Картка № 2

  1. Хто, на ваш погляд, є хитрішим, підступнішим: Копач чи Герасим? У чому це простежується? Наведіть власні аргументи.
  2. Як можна охарактеризувати Калитку, який прагне розбагатіти за допомогою махінацій, що йому запропонував Невідомий? Відповідь обґрунтуйте.
  3. Фальшиві гроші, які запропонував Невідомий Калитці, роблять:

а) американці; б) англічани;  в) португальці; г) німці.

Картка № 3

  1. Як, на ваш погляд, Калитка та його син розуміють почуття кохання? Чим викликана така розбіжність у думках?
  2. Дослідіть, що для Герасима є найважливішим у житті. Наведіть переконливі приклади з твору.
  3. Чим помічав Калитка фальшиві гроші?

а) Позначав олівцем; б) прописував на купюрі літеру «Ф»; в)  надривав край;  г) складав їх в окрему скриньку.

 

 

8 клас. Мова

ЗАВДАННЯ І ВІДПОВІДІ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ. РЕЧЕННЯ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ (8 клас)

 

Завдання 1-2 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише одна правильна. Оберіть правильну відповідь.
1. Укажіть речення, у якому виділені члени, вжиті у фразеологізмі, є:
Варіант 1                     Варіант 2
однорідними       неоднорідними
А) Ми старі стріляні горобці (О. Гончар).
Б) Хто рано підводиться, за тим і діло водиться.
В) Тимко розкрив рота з переляку й здивування (Ю. Збанацький).
Г) Яка громада, така і рада (Народна творчість).

  1. Укажіть речення, у якому однорідні члени є:
    Варіант 1                            Варіант 2
    поширеними                     непоширеними
    A) Від Батьківщини – і клич, і звага, і рання сила, й доля пізня… (М. Сингаївський)
    Б) В хаті у Меланії було, як у віночку: тіняво, зелено, чисто (О. Гончар).
    B) В глибокі чисті криниці люблять дивитись до всього допитливі діти (Ю. Збанацький).
    Г) Праворуч – суцільний лан золото-червоної безвусої ярої пшениці (І. Вільде).

Завдання 3 має на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою (українська мова тест контроль відповіді).
3. Установіть відповідність між реченпям з однорідними членами і розділовим знаком, пропущеним в ньому.
Варіант 1                           Варіант 2
Речення 1                             речення 2
1)  Сорока-ворона на припічку сиділа діткам кашку варила, ополоником мішала, діток годувала (Народна творчість).
2) У житті дуже часто найпершим прохідним балом стають моральні якості людини, а саме порядність, принциповість, доброта, ретельність, працьовитість (З газети).

  1. Тире;
    Б. двокрапка;
    B. кома;
    Г. крапка з комою.

Прочитайте текст. Виконайте завдання 4-5 до нього.
(1) Тут саме попи виїхали із за гори. (2) Перед ними так і заблищало: так і замиготіло, так і замережило церквами, хрестами, горами і будинками. (3) Святий город сіяв як той Єрусалим…

(П. Куліш)

  1. Укажіть речення, у яких наявна помилка:
    Варіант 1                             Варіант 2
    пунктуаційна                        орфографічна
  2. Укажіть речення, ускладнене:
    Варіант 1                                  Варіант 2
    однорідними членами     порівняльним зворотом
  3. Уведіть у речення й упишіть до таблиці таке слово, щоб речення було ускладнене:
    Варіант 1                                                    Варіант 2
    однорідними означеннями        неоднорідними означеннями
    Ясне сонечко взимку не гріє.

ТЕСТИ ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ. РЕЧЕННЯ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ

 

Завдання 1-2 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише одна правильна. Оберіть правильну відповідь.
1. Укажіть речення, ускладнене:
Варіант 1                                                       Варіант 2
одноріднимим означеннями      неоднорідними означеннями
A) Дух рівний гарячий іде від землі з неба з моря (М. Коцюбинський).
Б) Не раз з’явиться вона хлопцеві в снах і виникпе в його спраглій уяві проблисне розкішшю верб надбережних (О. Гончар).
B) Темна соковита зелепь серед жовтого то були кущі смородини чи малини (Ю. Хорунжий).
Г) Хрести, лелеки, мальви і жоржини були його єдині глядачі (Л. Костенко).

  1. Укажіть речення, ускладнене:
    Варіант 1                                                               Варіант 2
    кількома рядами однорідних членів     одним рядом однорідних членів
    A) Крізь рожеві хмарки іноді пробивається рожевий сонячний промінь (О. Копиленко).
    Б) Стомлені, виснажені боями, воїни були мовчазні й понурі.
    B) Неначе човен в синім морі то виринав, то потопав (Т. Шевченко).
    Г) Після пертого жаркого квітневого дня настав теплий тихий вечір (С. Васильченко).

Завдання 3 самостійної роботи 8 клас має на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.
3. Установіть відповідність між однорідними членами в реченні та групою, до якої вони належать
Варіант 1               Варіант 2
Речення 1                 речення 2
1) Караюсь, мучусь, але не каюсь (Т. Шевченко).
2) Робота і мучить, і кормить, і учить (Народна творчість).

  1. Однорідні члени речення із сполучниковим зв’язком;
    Б. однорідні члени речення з безсполучниковим зв’язком;
    B. однорідні члени речення зі змішаним зв’язком;
    Г. однорідні члени речення з узагальнюючим словом.

Прочитайте текст. Виконайте завдання 4-5 до нього.
(1) Лисиць на острові було багато і почували вони себе там досить беспечно, бо в рибальські садиби навідувалися тільки зрідка зимою, а більшу частипу року жили коштом пташиного населення східної частини острова. (2) Рибалки майже не полювали, тому і звірі, й птахи жили па острові превільно. (3) Острів називався Лебединим, бо восени й весною його відвідували тисячами, а у деякі роки десятками тисяч лебеді, спиняючись тут під час своїх мандрувань з півночі у вирій, а з вирію на північ.

(М. Трублаїні)

  1. Укажіть речення, у яких наявна помилка
    Варіант 1                 Варіант 2
    орфографічна        пунктуаційна
  2. Укажіть речення, ускладнене:
    Варіант 1                       Варіант 2
    однорідні члени       дієприслівниковим зворотом
  3. Уведіть у речення однорідні члени до слова:
    Варіант 1                     Варіант 2
    дорогі                             освіту
    Дорогі батьки. Ви подарували мені життя й щасливе дитинство, дбаєте про освіту, дякую Вам.

ДВОКРАПКА В БЕЗСПОЛУЧНИКОВОМУ СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ, українська мова, 9 клас

 

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку

Наше життя — це своєрідний храм, цінний не тільки нашою працею, а й мудрістю попередніх поколінь.
Г. Бондаренко

ІІІ. Генералізація опорних знань учнів з теми

Творче спостереження з елементами аналізу

Прочитати виразно текст. Яку роль у ньому відіграють безсполучникові складні речення? Які смислові відношення вони передають?

В історії українського художнього перекладу Миколі Лукашеві належить місце особливе, виняткове. Вимовиш слова перекладач, художній переклад — мимоволі на думку спадає Микола Лукаш, так, ніби в його імені самі ці терміни персоніфікувалися. Перекладач такого діапазону — рідкісне явище не лише в українській, а і в будь-якій іншій літературі.

Суперником Лукаша-поліглота з українських письменників міг би бути хіба що Агатангел Кримський: він був орієнталіст широкого профілю — водночас арабіст, іраніст і тюрколог. А Східний світ у сферу перекладацьких інтересів Лукаша не входив. Та Кримський був також і україністом, автором відомої української історичної граматики, лексикологом, одним із упорядників і редактором російсько-українського словника. Лексикографом був і Лукаш: інколи він рецензував словники Інституту мовознавства. Ніколи він не читав без олівця: з читаних книжок старанно виписував на картки переважно фразеологізми, але не обминав і вартого уваги лексичного матеріалу. Ці картки варті опублікування. Цілком зрозуміло: вивчення української мови в такий спосіб позитивно відбилося на перекладацькій праці Лукаша, збагатило його мовні ресурси (За Г. Кочуром).

 

Виписати безсполучникові складні речення, що відповідають поданим схемам.

  1. [ ]: [причина].
  2. [ ]: [пояснення].
  3. [ ]: [доповнення].

Користуючись схемами, сформулювати правила вживання двокрапки в безсполучникових складних реченнях. Свої висновки зіставити з теоретичним матеріалом підручника.

Колективне опрацювання теоретичного матеріалу

Двокрапка в безсполучниковому складному реченні ставиться тоді, коли друга частина його
вказує на причину того, про що йдеться в першій частині розкриває, пояснює або доповнює зміст першої частини в цілому чи одного з її членів
Позбавивши себе лісових блукань з рушницею за плечима, він би, мабуть, не прожив і року: в цих блуканнях був його порятунок (О. Гончар) Із синім небом уже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спалахне сяйвом, немов од радощів (М. Коцюбинський)
[ ]: [причина]. [ ]: [пояснення].

[ ]: [доповнення].

 

ІV. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок

Пунктуаційний практикум з усним обґрунтуванням

Списати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Визначити, які смислові відношення характерні цим конструкціям. Накреслити схеми.

  1. Пам’ятайте наше життя це своєрідний храм цінний не тільки нашою працею а й мудрістю попередніх поколінь (Г. Бондаренко).
  2. Ми знаємо води так багато на нашій землі (І. Падалко).
  3. Нехай завжди оклично звучать взаємні побажання щоб нам жито родило! (В. Скуратівський).
  4. Важливо пам’ятати людина має бути щирою привітною.
  5. Привабливості людині надають особисті чесноти маючи добрий інтелект упевненість у своїх достоїнствах вона без сумніву швидко знайде спільну мову зі своїм співрозмовником (З тв. О. Корніяки).
  6. Держімося землі вона нас держить (Нар. творчість).
  7. Земля жива вона все чує і знає (Б. Грінченко).
  8. Здавна існував звичай від’їжджаючи в далекі краї брати з собою грудочку рідної землі (Г. Тарасенко).

З’ясувати, у яких безсполучникових складних реченнях ускладнені їх частини. Пояснити вживання розділових знаків у цих реченнях.

Дослідження-трансформація. Перебудувати 1, 4 і 6 безсполучникові складні речення в синонімічні сполучникові. Дослідити, чи до одного типу складнопідрядних речень вони належатимуть.

Пояснити характер чергування прийменників у сполученнях зі своїм — з собою.

 

Дослідження-моделювання з елементами класифікації

Змоделювати й записати уривки з поетичних творів В. Симоненка, дібравши їхнє продовження з другого стовпчика. Визначити, у яких із них між частинами вживається кома, а в яких — двокрапка. Довести це за допомогою правил пунктуації.

 

1. Я тут один, мов у чужому краї…

2. Не розірвати цю холодну тишу…

3. Не бажаю я нічого, хочу тільки одного…

4. Осінній вечір морозом дихав…

5. Сусіди кажуть…

6. Дівчата кажуть…

7. Лягли шляхи нові, широкі й вольні…

 

…Стуку серця дорогого біля серденька мого.

…Ніхто мене, як друг, не привіта.

…У небі місяць, немов п’ятак…

…парубок нічого…

…Степи, озера й ріки ожили.

…хлопець так собі…

…Вона міцна й похмура, мов граніт.

 

 

Лінгвістична гра «Третє зайве»

Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Визначити, яка синтаксична конструкція в кожній групі речень є «зайвою». Вибір обґрунтувати.

І.

  1. І сниться сон мені неначе
    Десь на холодній чужині
    Якийсь вигнанець гірко плаче
    І заздрить мертвому мені.
    Олександр Олесь
  2. Голос духа чути скрізь
    По курних хатах мужицьких
    По верстатах ремісницьких
    По місцях недолі й сліз.
    І. Франко
  3. Волошко загадко велика
    В тобі є вічна таїна
    Ти водночас і скромно-дика
    І незбагненно чарівна.
    Д. Білоус

 

ІІ.

  1. Хтось з великих сказав Усе минає, а слово залишається (М. Слабошпицький).
  2. Не бійтесь заглядати у словник
    Це пишний яр, а не сумне провалля…
    М. Рильський
  3. Варто відзначити Ярослав Мудрий був людиною всебічно розвиненою (С. Махун).

 

Зробити висновок про вживання двокрапки в простому і складному реченнях.

 

  1. Виконання самостійної роботи

Пунктуаційний практикум

Записати текст, розставляючи пропущені розділові знаки. Виділити граматичні основи в безсполучникових складних реченнях. Накреслити схеми.

Нам важко обійтись без густих лісів безкраїх полів та садів без їхніх мешканців у нашій душі завжди жила часточка всього цього.

Іноді сидячи біля моря дивишся навколо чайки літають над головою десь у товщі води плавають медузи і риби. А як радісно легко буває часом на душі сидиш у садку слухаєш співи птахів та шум дерев. Хіба не чудово?

Але найдивніші найдивовижніші почуття переповнюють людину під час відвідування лісу. Спершу навкруги тихо. Ось подув легенький вітерець ураз зашуміли дерева почулися віддалені голоси пташок. Обернешся і одразу підскочиш на місці щойно прямо перед носом пролетів шпак. Знову тиша… Аж раптом десь над тобою потріскують сухі гілки дуба прудка білка перескакує з дерева на дерево у пошуках їжі. Неймовірна краса! (К. Інгінова).

 

VІ. Узагальнення вивченого на уроці

Дати обґрунтовані відповіді на запитання:

  1. Які смислові відношення властиві безсполучниковим складним реченням, у яких уживається двокрапка?
  2. Яка інтонація характерна безсполучниковим складним реченням, що виражають причину, пояснення або доповнення?

 

VІІ. Підсумок уроку

 

VІІІ. Домашнє завдання

І. Скласти безсполучникові складні речення за поданими схемами-моделями. Виділити в них граматичні основи. Зробити синтаксичний розбір одного з речень.

  1. [ ]: [причина].
  2. [ ]: [пояснення].
  3. [ ]: [доповнення]

 

 ІІ. Річка життя

(1) Життя – як вода: воно спливає непомітно. (2) Ось недавно ж, либонь, починався струмок твого дитинства, спокійний, сонцем освітлений, починався радісно й безжурно. (3) Далі струмок той обертався на річку – юність бурунами завирувала. (4) Води побільшало, глибини зросло. (5) Далі подивишся: поспокійнішала течія, утомившись, вже не шумить вода, не б’ється сердито у високі береги: молодість минула, старість іще не надійшла. (6) Й покотиться річка твого життя до безбрежного моря… (7) Та ніколи не зникне вона в ньому безслідно, мов краплина.

(За Є. Гуцалом)

  1. Позначте всі безсполучникові складні речення.

2.Позначте речення, ускладпені відокремленими означеннями та обставинами.

8 клас

Завдання – спостереження над мовним матеріалом

Юний друже , бажаю успіхів, цікавих відкриттів та гарного настрою. Для успішного засвоєння матеріалу візьми з собою старанність, наполегливість і уважність.

На уроці української літератури ти вже ознайомився з творчістю В.Симоненка. Він зумів передати у поезії глибину любові до рідної матері й любов до прекрасної неньки нашої – України у простих і щирих словах. “Витязь української поезії” використав найрізноманітніші за будовою і лексичним складом звертання. Думаю, що поезія цього майстра слова стане нам у пригоді і допоможе опрацювати новий матеріал.

 

Запиши речення. Зверни увагу на розділові знаки при звертанні. До кожного речення замалюй схему. Використовуй матеріал таблиці.

1.Україно! Ти –  моя молитва,

Ти моя розпука вікова…

  1. Рідко, нене, згадую про тебе.
  2. Все в тобі прекрасне і священне,

Мамо моїх радощів і мук!

  1. Благослови, добра доле, вередухо вперта,

На цій землі мені жити та на ній і вмерти.

  1. Україно, п’ю твої зіниці

Голубі й тривожні, ніби рань.

(З творчості В.Симоненка)

Розділові знаки при звертанні

Звертання в реченні виділяються комами.  Якщо звертання стоїть на початку речення і вимовляється з особливою , окличною інтонацією, то після нього ставиться знак оклику. Скориставшись таблицею, з’ясуйте, що вам відомо про розділові знаки при звертанні. Зосередьте увагу на тому, що є для вас новим.

Розділові знаки при звертанні
Позиції Приклади Схеми 
1. На початку речення – після звертання Україно моя,Україно, я для тебе на світі живу

 (Д. Павличко).

[Δ,Δ,… ] .
2. У середині речення – з обох боків Здрастуй,мій сонячнийкраю, ти снишся мені і тут (Олесь Гончар). […,Δ,… ].
3 У кінці речення – перед звертанням Встає Кобзарева зоря над тобою,моя Україно! (Я.Ярош) [ …,Δ! ]
4. Якщо речення із звер­танням окличне, то в кінці нього ставимо знак оклику 3 твого цвіту і грому я на світ народивсь,Україно!

               (А. Демиденко).

[…,Δ !  ]
5. Якщо звертання на початку речення вимовля­ється з окличною інто­нацією, то після нього ставимо знак оклику Українці мої!  Дай вам Боже і щастя, і сил.

                  (В. Баранов).

 

[Δ!…  ] .
6. Поширені звертання виділяються комами ра­зом із залежними словами

 

Червона калино, чого в лузі гнешся? (І. Франко).

 

[Δ,..  ] ?
7.      Якщо перед звертаннями є підсилювальні частки о, ой, то після них кома не ставиться О хмарко грайлива, яка ти щаслива! (І. Гнатюк). [О Δ,… ] .
8.    Вигуки від     звертання відділяються комами Ох, пісне, чому , як той птах, не летиш?

(М.Рильський) 

[Ох ,Δ,… ] ?

Тренувальні вправи

Пунктуаційна хвилинка.

Запиши речення, розставляючи розділові знаки. Визнач вид звертання за будовою. Встав пропущені літери.

  1. Понеси мене  на  кр…лах радосте моя

Де на пагорбах і сх…лах сонця течія.

  1. Припливайте до колиски л…беді як мрії,

Опустіться тихі зорі синові під вії.

  1. Можна все на світі виб…рати сину

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

  1. Гей нові Колумби й Магеллани

Напн..мо вітрила наших мрій!

  1. Вслухайтеся з…мле і небо

У рокіт страждань моїх –

Ж…ву не лише за себе,

Я мушу жити й за них.

( З творчості В. Симоненка)

Дослідження – трансформація

Перебудуй  речення так, щоб підмети стали звертаннями.

  1. Встає над нами сонце, як вставало,

     Гудуть вітри в розгойданих  дротах.

  1. Мріють крилами з туману лебеді рожеві,

     Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.

  1. Доцвітали конвалії в травах,

      Голубої весни прапори.

  1. І озвалися долини 

      Гомоном знайомим…

  1.  Пройдуть зливи, замовкнуть грози,

    Задрімають вітри в ланах.

                         ( З творчості В. Симоненка)

СИНОНІМІКА СКЛАДНОПІДРЯДНИХ І ПРОСТИХ РЕЧЕНЬ З ДІЄПРИКМЕТНИКОВИМИ І ДІЄПРИСЛІВНИКОВИМИ ЗВОРОТАМИ 11 клас, українська мова

Мета:             повторити поняття про складнопідрядні й прості

речення з дієприкметниковими і дієприслівнико­вими зворотами; розвивати вміння правильно й ко­мунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою синонімічних відповідників склад­нопідрядних і простих речень з дієприкметнико­вими і дієприслівниковими зворотами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного мате­ріалу виховувати у школярів повагу до літературної мови й культурних надбань рідного народу. Внутрішньопредметні зв’язки:

Стилістика: синтаксична синоніміка; норми вживання синтак­сичних засобів у офіційно-діловому стилі. Міжпредметні зв’язки: російська мова.

Тип уроку: урок розширення й поглиблення знань та розвитку практичних умінь.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

  1. Організаційний момент
  2. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку
    1. Актуалізація опорних знань

Вибірковий диктант

►   Випишіть із тексту речення у два стовпчики: з відокремленими

дієприкметниковими зворотами в один стовпчик, дієприслів­никовими — у другий. Поясніть уживання розділових знаків.

Був прозорий сонячний ранок, і мовчазні навколишні про­стори, дбайливо устелені сріблястим сніговим килимом, так ясніли навпроти сонця, що аж сліпило очі. Над голубою паддю, над горами ліловими, над буйними нетрями стояв сліпучий соняч­ний ранок, граючи всіма кольорами веселки. Мільярди перлин мерехтіли на всьому, випромінюючи маленькі сонця, розсипа­ючи спектри на лапатім листі дубів і ліщини, на травах, на кві­тах, на тисячолітніх, укритих мохом пнях і колодах. З кінських волохато заінеїних ніздрів сизо порскали клубні пари, лунко били копита об мерзлу, закам’янілу землю, і лискучі полозки саней, весело поскрипуючи, грайливо заточувалися то в один бік, то в другий. Обабіч дороги бовваніли пухнасті, завалені снігом дерева, випиналися кущі, схожі на білі копиці, тоскно дзвеніло на вітрі торішнє сухе бадилля, де-не-де гостро виткнуте з-під заметів (За І. Багряним).

 

 

  1. IV.  Формування й удосконалення практичних умінь і навичок

Стилістичний експеримент-трансформація

►   Спробуйте переробити прості речення з попереднього завдання на складні. Якого стилістичного відтінку вони набули після трансформації?

Самостійна робота з пам’яткою

►   Прочитайте пам’ятку. Зробіть виписку-конспект основних її положень.

ПАМ’ЯТКА

Синонімічними є:

  • дієприкметникові звороти й підрядне означальне речення: Усіх зацікавила інформація, яку передали по радіо. — Усіх заціка­вила інформація, передана по радіо;
  • обставини, виражені іменниково-прийменниковими сполучни­ками, дієприслівниками та обставинні підрядні речення: після повернення з концерту…— повернувшись із концерту…— коли повернувся з концерту…

З метою економності вислову й точності відтворення думки в українській мові часто вживають дієприкметникові та дієпри­слівникові звороти.

Рекомендації щодо їх вживання такі:

  • Дієприкметникові звороти замінюють додаткові підрядні ре­чення і дозволяють уникнути надмірного повторення сполуч­ного слова «який».
  • У діловому, науковому стилях краще вживати прості речення з дієприкметниковим зворотом, у розмовному мовленні — складнопідрядні з підрядними означальними, оскільки в під­рядних означальних бліьше виразно підкреслюється дія, у діє­прикметникових зворотах — ознака.
  • Дієприслівникові звороти коротші і динамічніші, ніж анало­гічні їм значеннєві форми обставинних підрядних речень.
  • Дієприслівниковим зворотом не можна висловити значення часу, причини, умови. Тому якщо треба зберегти смисловий відтінок одного з цих типів підрядних речень, його не слід замінювати дієприслівниковим зворотом.

 

 

 

  • Не рекомендується розпочинати речення або абзац дієприслів­никовими зворотами, бо це збільшує його обсяг і надає сухого, трафаретного, канцелярського звучання усьому тексту.
  • Оскільки смислова близькість дієприслівникових зворотів до підрядних речень менша, ніж у прикметникових зворотів, під час заміни — якщо є можливість вибору — про це слід пам’ятати.
  • Паралельне вживання синонімічних структур сприяє уник­ненню одноманітності мовлення, урізноманітнює його.

Лінгвістичне коструювання

►    Виділені частини складних речень замініть дієприкметнико­вими зворотами. Перебудовані речення запишіть, звороти під­кресліть. Поясніть уживання розділових знаків.

Зразок: Стрічатиме нас деревце, що ми посадили в юності.— Стрічатиме нас деревце, посаджене нами в юності.

1. Зневажена тобою рідна мова — немов діброва, яку зни­щив вогонь. 2. Поет стає корінням лісу, який називають народ.

1. В історії є постаті, про які люди забули. 4. Вірте кожному слову, що ви від мене почули!

►    Прочитайте подані прислів’я. Перепишіть, вставляючи пропу­щені букви і розкриваючи дужки. Доберіть до поданих речень синонімічні конструкції з підрядними умови.

Зразок. Не знаючи броду, не лізь у воду.— Як не знаєш броду, не лізь у воду.

1. Не/знаюч.. броду, не/лізь у воду. 2. Не/ро..бивши краш.. нки, не/сп..чеш яєчні. 3. Не/нах..лившись, з кр..ниці води не/ нап’єш..ся. 4. Не/навчивши в п..люшках, не/навчиш.. і в подуш­ках. 5. М..ясом хвал..т..ся, юшки не/ївши. 6. Не/скуби, не/пови­вши.

 

 

 

►  Доповніть подані конструкції. Запишіть їх. Який вид підряд­них обставинних утворився? Поясніть уживання розділових знаків в утворених реченнях.

  1. Щоб досягнути успіху, …. 2. …, аби відшліфувати свій ха­рактер. 3. В ім’я того щоб стати корисним своєму народові, …

2. Треба багато часу приділяти самоосвіті для того, щоб … 5. Щоб налагодити зв’язки між містами-побратимами, …

►  До утворених речень доберіть синонімічні прості іменни­ково-прийменникові конструкції. Запишіть їх.

  1. V.   Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок

►  Вставте пропущені поняття:

  • дієприкметникові звороти замінюються підрядними. (озна­чальними) речення;
  • обставини, виражені іменниково-прийменниковими сполуч­никами, дієприслівниками, та обставинні підрядні речення є. (синонімічними);
  • найчастіше дієприслівникові звороти можна замінити підряд­ними обставинними часу, причини й… (умови);
  • складнопідрядні речення з обставинними мети можна замі­нити на прості речення з. (іменниково-прийменниковими кон­струкціями).
  1. VI.   Підсумок уроку
  2. VII.   Домашні завдання

► Виписати з підручника (біології, історії, правознавства тощо) 7-8 складнопідрядних речень з підрядними причини. Які спо­лучники найхарактерніші для цих речень? Доберіть до них синонімічні прості конструкції. Записати їх.

► Написати пейзажний етюд з використанням складних і простих речень із дієприкметниковими і дієприслівниковими зворотами

 

10 клас. Українська мова. Написати твір-мініатюру за самостійно обраною темою з використанням власне українських слів або іншомовних.